De cliëntenraad komt op voor de belangen van cliënten en is onafhankelijk

De cliëntenraad is onafhankelijk en komt op voor de belangen van cliënten van Spoor6 verslavingszorg.

De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) verplicht sinds 1996 gezondheidscentra tot het instellen van een cliëntenraad. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de cliënten van Spoor6. De leden van de raad hebben zelf ervaring met behandeling in de verslavingszorg.

Via de cliëntenraad hebben cliënten medezeggenschap bij de totstandkoming van (belangrijke) besluiten van Spoor6.

De raad komt twee keer per jaar bij elkaar en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie. De onderwerpen waarover de cliëntenraad overlegt zijn zeer verschillend, maar betreffen altijd algemene zaken over verslavingszorg.

De cliëntenraad behandelt geen individuele klachten. Mocht u contact willen opnemen met onze cliëntenraad dan kunt u een email sturen ter attentie van de voorzitter Max of cliëntenraadslid Justin: clientenraad@spoor6.nl.

Externe, onafhankelijke klachtenbehandeling

Wij proberen zo goed mogelijk voor jou te zorgen. Toch kan het gebeuren dat je hierover niet tevreden bent. Je kan ons dit laten weten. Je kan je vraag of klacht voorleggen aan het onafhankelijke Klachtenloket Zorg. Een medewerker van het Klachtenloket probeert jouw klacht met informatie en advies op te lossen en kan je in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die kan bemiddelen tussen jou en ons, zodat we samen alsnog een goede oplossing kunnen vinden. Je bereikt het Klachtenloket Zorg gemakkelijk door te bellen naar telefoonnummer 070-310 53 92. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een mail naar info@klachtenloket-zorg.nl.

Voor meer informatie kun je via onderstaande button naar de website van Klachtenloket Zorg.

De geschillencommissie Zorg

U kunt ook een klacht indienen bij de externe en onafhankelijke Geschillencommissie Zorg Algemeen. Uw klacht wordt dan een geschil. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt uw geschil en u ontvangt een bindende uitspraak. Dat betekent dat u en wij ons aan de uitspraak moeten houden en niet in hoger beroep tegen de uitspraak kunnen gaan.

Voor meer informatie hierover kijk je op de website van de Geschillencommissie Zorg.

Maak kennis met de cliëntenraad

Een andere mogelijkheid om te praten over je behandeling bij Spoor6 met iemand die onafhankelijk en in het belang van jou meedenkt, is een gesprek met de cliëntenraad.

Zij zijn ervaring-deskundig en weten wat je doormaakt. Ze hebben het hele proces al doorlopen en leven inmiddels in herstel. Omdat zij het bedrijf van binnenuit kennen, kan het helpen om met hen een gesprek aan te gaan als je je ergens ongemakkelijk bij voelt of als je niet tevreden bent over hoe het gaat. De cliëntenraad kan je onafhankelijk advies geven over jouw situatie.

We stellen ze graag aan je voor: Max en Justin.

Max, 28 jaar, voorzitter cliëntenraad

Beste Cliënten, Mijn naam is Max en ik ben 28 jaar, woonachtig in Amsterdam en de huidige voorzitter van de Cliëntenraad.

In het dagelijks leven werk ik in de gezondheidszorg als dokter en ben ik graag bezig met hardlopen, yoga en fitnessen. In September 2021 kwam ik erachter dat ik in een neerwaartse spiraal zat in mijn leven en de kijk op het leven.

Ik had een zware cocaïne en alcohol verslaving en wist niet hoe ik daarmee om kon gaan, laat staan ermee kunnen stoppen. Nadat ik door mijn omgeving werd geconfronteerd met het feit dat ik een verslaving had, zag ik in dat dit niet veel langer door kon. Ik ben via via bij Spoor6 terecht gekomen en heb daar de 2 weken durende dagbehandeling gedaan.

Spoor 6 stond voor mij klaar toen ik de zorg het hardst nodig had. Helaas bleek dat mijn verslaving hardnekkiger was dan dat ik dacht en na enige clean tijd viel ik weer terug in mijn oude gewoontes en gebruik.

Opnieuw stond Spoor6 voor mij klaar en ik kon opnieuw zonder wachttijd starten met een 1 op 1 behandeling met een van de behandelaren bij Spoor6. Bij elke behandeling kwam ik steeds tot diepere lagen waarom mijn verslaving was ontstaan en wat eraan ten grondslag lag. Ik was echter nog te bang om mijn hele leven om te gooien zoals nodig bleek te zijn en daarmee kwam mijn verslaving iedere keer weer terug.

Tot ik op het punt stond dat ik niet anders kon dan naar Rustenburg in Zuid-Afrika te gaan. Dit was in april 2023, daarna kon mijn reis in herstel echte beginnen en heb ik de volledige open groep van 8 weken mogen doen bij Spoor6 en ook de klinische nazorg groepen heb ik bij mogen wonen.

Doordat ik alle behandelingen bij Spoor6 heb mogen doen, kan ik als voorzitter van de cliëntenraad hopelijk de belangen van alle cliënten in elke fase van hun behandeling behartigen en daarover in gesprek gaan, ook als er klachten zijn of verbeterpunten. De cliëntenraad is er dan ook voor alle cliënten die buiten het behandelteam van Spoor6 problemen, vragen of klachten betreffende de behandeling kunnen bespreken met iemand die onafhankelijk betrokken is bij Spoor6.

Hier is de cliëntenraad voor in het leven geroepen. Het belang van de cliënten staat altijd voorop.

Ik hoop samen met de andere deelnemers binnen de cliëntenraad daar een grote rol in te mogen spelen.

Schroom niet om ons te berichten als je ergens mee zit, wij staan klaar om je aan te horen zonder oordeel of mening. Mocht direct contact met Spoor6 een te grote stap zijn kan er altijd met de cliëntenraad contact worden opgenomen. Wij allemaal binnen de cliëntenraad zaten op dezelfde plek als waar jullie nu zitten en zijn bereid te helpen waar nodig.

Met vriendelijke groet,
Max

Justin, 36 jaar, vrijwilligerswerker

Ik ben Justin, 36 jaar, uit Den Haag. In het dagelijks leven houd ik mij bezig met vrijwilligerswerk bij verschillende organisaties en stichtingen. Dit is onderdeel van mijn re-integratieproces om uiteindelijk weer naar betaald werk toe te gaan. Daarnaast heb ik veel verschillende hobby’s, door mijn ADHD verveel ik me eigenlijk nooit en heb ik altijd ideeën. In een notendop: Ik ben graag bezig in huis met klussen, bezig zijn met elektronica vind ik interessant en ik ben pas begonnen met fotografie.

In augustus 2021 zat ik er doorheen en besefte ik dat mijn alcoholverslaving zulke extreme vormen had aangenomen, dat ik er iets aan moest doen. Ik ben uitgevallen op werk en heb direct contact opgenomen met Spoor6. Ik had al wat research gedaan op internet in de weken voor mijn uitval, en mijn oog was toen gevallen op Spoor6. Het sprak me heel erg aan.

Na mijn intake bij Spoor6 was de conclusie dat het voor mij het beste was om voor 6 weken naar de kliniek in Zuid-Afrika te gaan. Ik ben toen nog geen maand later, in september 2021, naar Zuid-Afrika vertrokken. Na Zuid-Afrika heb ik nog een nazorgtraject gevolgd bij Spoor6. Dit was een heel goed begin van mijn herstel.

Mijn rol in de cliëntenraad van Spoor6 is het behartigen van de belangen van cliënten van Spoor6. Dit houdt voornamelijk in; aanspreekpunt voor cliënten, klachtenafhandeling en verbeterpunten aandragen aan de organisatie, waarvan wij als cliëntenraad mogelijke verbetering zien vanuit het oogpunt van de client.

Het belangrijkste hierbij is dat wij als cliëntenraad (en daarmee de cliënten) gehoord worden en dat er meegedacht wordt over de punten die wij aandragen; dus dat we serieus worden genomen en naar ons wordt geluisterd. Het belang van de cliënten staat hierbij altijd voorop.

Ik zou zelf als tip nog willen meegeven aan cliënten van Spoor6, dat als ze ergens mee zitten, dit vooral bespreekbaar te maken. Mocht direct contact met Spoor6 een te hoge drempel zijn, dan kun je altijd met ons, de cliëntenraad, contact opnemen. Wij hebben tenslotte in hetzelfde schuitje gezeten, en zullen altijd bereid zijn te helpen. Wie weet kunnen we je wat advies bieden. Wees als altijd open en eerlijk en kijk goed naar wat je zelf nodig hebt.

Groeten,
Justin

Direct contact met de cliëntenraad

Wil je een vraag stellen aan de cliëntenraad, of heb je behoefte aan ruggespraak bijvoorbeeld? Dan kun je terecht bij de cliëntenraad van Spoor6.

Let op: het is niet mogelijk om volledig anoniem contact op te nemen: we hebben in ieder geval een e-mailadres of telefoonnummer nodig waarop je bereikbaar bent. Je naam hoef je niet te geven, als je dat niet wilt.

Het bericht dat je verstuurt wordt verzonden naar de mailbox van de cliëntenraad, niet naar het algemene e-mailadres.

In 12 stappen naar herstel bij Spoor6 verslavingszorg

thumb_up

In 12 stappen naar herstel

Hier zou een tekst moeten komen die de titel verantwoord.

verified

Goede behandelaars

De psychologen van Spoor6 verslavingszorg zijn gespecialiseerd in het behandelen van verslavingen.

supervisor_account

Intensieve begeleiding

Psychologen die echt naar je luisteren en je persoonlijk benaderen.

update

Geen wachttijden

Bij Spoor6 word je snel geholpen omdat we geen wachtlijsten hebben. Neem contact op en start vandaag met je herstel.